Vászonszatyor, fém szívószál, repohár… Vajon mi kell ahhoz, hogy a Te szemeted is beleférjen egy befőttesüvegbe? Lesz-e valaha olyan konyhád, mint a Pinteresten? Drága a hulladékmentes életmód? Kezdőknek szóló útmutatónkban megválaszoljuk a legégetőbb kérdéseket és felhívjuk a figyelmedet a zero waste utazás buktatóira.
A zero waste-nek mára szerencsére megvan a maga romantikája. Mielőtt azonban bevásárolsz mintás kulacsból és gyönyörű textilszalvétából, a saját érdekedben érdemes a hulladékcsökkentés kellemetlenebb oldalával megismerkedni. Magával a szeméttel.
Mielőtt bármit teszel a hulladékcsökkentés érdekében, vizsgáld meg, milyen hulladékot termelsz, vagyis mit is kell csökkentened pontosan! Válogasd ki az újrahasznosítható elemeket és nézd meg, minek tudsz új életet adni, például a komposztálás segítségével! Így a felesleges dolgok egy része rögtön nem hulladékként, hanem alapanyagként távozik a háztartásodból, ezzel pedig máris nagy lépést tettél a bolygóért és a befőttesüvegnyi maximális szeméttermelésért.
Áhh, a zero waste a gazdagok hóbortja! – hallhatod gyakran. Ennek az állításnak könnyű hinni, hiszen egy zero waste csomagolású kozmetikum vagy egy mosható intimbetét ára gyakran többszöröse a megszokott, drogériás változatoknak. Ha drasztikusan vágsz bele, az életmódváltás kezdő költsége tényleg magasra rúghat.
Ha viszont ügyesen gazdálkodsz, a zero waste éppen az ellenkező eredményt hozza. A tartósan használható eszközök egy idő után behozzák az árukat. A tisztább, koncentráltabb pipere- és tisztítószerek általában tovább kitartanak, mint a hétköznapi társaik. Bónuszként, mivel az otthoni készleted tartós és időtálló egy idő után jóval kevesebbet kell majd boltba járnod – így jóval kisebb az esélye, hogy elcsábulsz és túlköltekezel.
A zero waste termékek egy részének tényleg borsos az ára, egyszerűen azért, mert a gyártók nem spórolhatnak a minőségen, a technológián, az anyagokon. Sok cég kihasználja ezt és előszeretettel mutatja környezetbarátnak a termékét, hiszen így magasabb árat kérhet érte. Ez a greenwashing vagyis a zöldrefestés és a cégeket kivéve mindenki rosszul jár vele.
Mielőtt pénzt adsz ki egy termékért, mindig olvass utána, mit is vásárolsz pontosan! Nézd meg, mit ért a cég az olyan hangzatos jelszavak alatt, mint “ökopamut”, “lebomló csomagolás” vagy “etikus forrás”. Egyetlen tökéletesen hulladékmentes termék sem létezik és minden gyártó és készítő köt valamilyen kompromisszumot. De nem mindegy, hogy a döntéseddel egy jóra törekvő vállalkozást vagy egy profitéhes befektetőt támogatsz.
Ha átnézted a szemetedet, könnyen azt veheted észre: a legproblémásabb hulladékokkal száz, de akár 30 évvel ezelőtt nem is találkoztál volna. Pedig még a városi ember sem szenvedett sok hiányt a PET-palackok, műanyag tálcás húsok vagy mirelit zöldségek kora előtt.
Ha csökkenteni szeretnéd a szeméttermelésedet, drasztikus változtatás helyett lépj vissza néhány évtizedet az időben! Hipermarket helyett intézd a bevásárlásodat a piacon vagy a hentesnél – itt akár a saját tároldóba, szütyődbe is kérheted a kimérős termékeket. Sokféle kozmetikum helyett keress egyszerűbb megoldásokat, például növényi olajokat, papírtörlő helyett használj konyharuhák vagy egyszerűen rongyokat!
Sosem volt olyan könnyű másokkal tartani a kapcsolatot, mint a social media korában. Használd hát ki a virtuális és valódi közösségek előnyeit! Kérj kölcsön, cserélgess, add vagy adományozd el a felesleget!
Nem csak a tárgyaknak van értékük, a tapasztalatcsere, az ajánlások, a beszélgetések éppen olyan hasznosak, mint az adás-vétel vagy az ajándékozás. A közösség segíthet, hogy a legtöbbet hozd ki a meglévő készleteidből és tartja benned a lelket, ha éppen elakadnál.
És nem is kell annak lennie. Semmi baj azzal, ha a hétvégére megtelik a szemetesed, ha nem tudsz lemondani a kedvenc samponodról vagy néha betérsz egy gyorsétterembe. Gondolj úgy a zero waste életmódra, mint egy utazásra! Lesznek nehézségek, megtorpanások és kitérők – de minél tovább járod az ösvényt, annál messzebbre jutsz.
Jó utat kívánunk!