Avagy mi a helyzet a repüléssel, és a környezetvédelemmel?
Repülővel utazni egyszerű, kényelmes és gyors módja a világ felfedezésének, de ugyanakkor az egyik legnagyobb egyéni kibocsátási forrásunk is. Az utazás ökológiai lábnyoma a személyes szén-dioxid-kibocsátásunk legnagyobb részét teszi ki, és a tudatos utazóknak ma már nemcsak az ár, hanem az utazás környezetre gyakorolt hatása is fontos tényező. Ebben a blogbejegyzésben a repülőgéppel történő utazás ökológiai lábnyomáról lesz szó, és bemutatjuk, hogy hogyan lehet csökkenteni az utazásunk negatív hatásait a környezetre nézve. Megismerheted, milyen módszereket alkalmazhatsz a károsanyag-kibocsátás csökkentésére, és hogy milyen hatással lehet az életedre, ha több figyelmet fordítasz az utazásaid fenntarthatóságára. Ha érdekel a környezettudatos utazás, olvasd tovább!
MILYEN SÚLYOS A REPÜLÉS SZENNYEZŐ HATÁSA?
A repülést gyakran kiemelten szerepeltetik, mikor a CO2 kibocsátásokról van szó, de valójában csak a globális szén-dioxid kibocsátások 2,5%-át teszi ki. Az áramtermelés, az infrastruktúra kiépítése, a mezőgazdaság és az erdészet mind-mind nagyobb kibocsátással rendelkeznek. A különbség az, hogy a repülésből származó kibocsátásokat az egyének okozzák, nem pedig a nagyvállalatok, amelyek felett nincs hatalmunk. A repülőjáratokon való utazás általában az egyén egyetlen legnagyobb hozzájárulása a kibocsátásokhoz egy évben.
RÖVID ÉS HOSSZÚ TÁVÚ REPÜLÉSEK
Ugyan ellentmondásosnak tűnhet, de a rövid távú repülőjáratok valójában károsabbak lehetnek környezetünkre, mint a hosszú távúak. Ennek egyik oka az, hogy a repülő károsanyag-kibocsátásának jelentős része a felszállás és a leszállás során keletkezik, így bár a hosszú távú járatoknál nagyobb a CO2 kibocsátás, viszont a rövid távú járatoknál ennek aránya magasabb, a levegőben töltött időhöz viszonyítva.
A másik ok, hogy a legtöbb esetben a hosszú távú járatokkal való utazásnak, nincs igazi alternatívája. Egyszerűen nem reális például az Atlanti-óceán átkelése vitorláshajóval (kivéve ha Greta Thunberg vagy), így a repülés az egyetlen lehetőség. Ezzel szemben sok rövid távú utat vonattal is meg lehet tenni, különösen Európán belül, és ha összehasonlítjuk a szén-dioxid-kibocsátást, hatalmas különbség van.
Egy repülőjárat Budapestről Párizsba (retúr) kb. 236 kg szén-dioxidot termel, míg a vonat csak 13 kg-ot. Csak hogy jobban érzékeltessem a különbséget a kettő között, a példában említett úton, a repülő CO2 kibocsátásából 3 napig, a vonatéból viszont csak 2 óráig lehetne kivilágítani az Eiffel-tornyot.
(További kalkulációkhoz kattints ide – angol nyelvű weboldal.)
Ha lehetőség van a vonat használatára, akkor az út nem csak általában ugyanannyi időbe telik, (ha a repülőtéri biztonsági ellenőrzésre szánt időt is figyelembe vesszük), de jelentős hatással lehet az ökológiai lábnyomunkra is.
Turista osztály vs első osztály vs magánrepülő
Nem kell tudósnak lenni ahhoz, hogy tudjuk, a magánrepülőn való utazás hatalmas károsanyag-kibocsátást okoz a menetrend szerinti járatokkal szemben. Ennek oka az az egyszerű tény, hogy kevesebb ember utazik egyszerre, így az egyéni ökolábnyom sokkal nagyobb, mint amikor egy nagyobb csoportnyi ember ugyanazon úti cél felé tart. Kylie Jenner nemrég kritikák kereszttüzébe került, amikor kiderült, hogy rendszeresen magánrepülőt használ olyan rövid utakra, amelyek kevesebb mint húsz percig tartanak – ezek több mint 400 liter üzemanyagot fogyasztanak és egy tonna szén-dioxidot bocsátanak ki. Ebből az 1 tonnából, te eltudnál menni Budapestről például a bahreini F1-es nagydíjra!
Ugyanez vonatkozik az első osztályú repülőjegyekre a turista osztályú jegyekhez képest. Amikor kevesebb ember utazik ugyanarra az úticélra, arányosan az egy emberre vetíthető szén-dioxid kibocsájtás is nagyobb lesz. A legtöbb járaton az első osztályú utasok lábnyoma kilencszer nagyobb az turista osztályon utazó utasokénál.
MI AZ CO2 KOMPENZÁLÁS?
Sok légitársaság most már CO2 kompenzálást kínál a jegyvásárláskor. Ez azt jelenti, hogy az egyén által a repülés során okozott CO2-kibocsátás mértékét egy olyan projekttel kompenzálják, amely ugyanannyi CO2-t takarít meg, mint amennyit felhasználtak. Ez lehet olyan projekt, mint a fák ültetése vagy a tiszta vízzel kapcsolatos kezdeményezések támogatása.
Nyilvánvaló, hogy ezzel nem előzhető meg a repülés során keletkező összes CO2-kibocsátás, mindenesetre azért ez egy nagyszerű kezdeményezés, mert mindig lesznek olyan helyzetek, amikor a repülés szükséges.
Tehát, ha utazást tervezel, itt van néhány zöld tippünk: